Search
Close this search box.

Δημήτρης Καιρίδης: Μείωση των παράνομων αφίξεων τον Οκτώβριο – Τι σημαίνει η συνεννόηση με Τουρκία;

Στη σημαντική μείωση των μεταναστευτικών ροών που παρατηρείται τον Οκτώβριο σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους μήνες αναφέρθηκε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Δημήτρης Καιρίδης, μιλώντας στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής, με θέμα την ενημέρωση για τις τρέχουσες εξελίξεις στο Μεταναστευτικό και τη διαπραγμάτευση για το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Ζούμε σε μία περίοδο μείωσης των ροών, όχι αύξησης. Οι ροές μειώνονται. Στον Έβρο έχουν μηδενιστεί, δεν περνάει κανείς στον Έβρο», σημείωσε ο κ. Καιρίδης, υπενθυμίζοντας τη δύσκολη κατάσταση του Αυγούστου με τους διακινητές να οδηγούν στο αντίθετο ρεύμα της Εγνατίας Οδού, προκαλώντας δύο τροχαία δυστυχήματα, ενώ όπως είπε, «οι ροές στο Βόρειο Αιγαίο που ήταν πάντοτε στην προμετωπίδα του προβλήματος, η Λέσβος και η Σάμος έχουν δει τον Οκτώβριο μείωση των ροών περίπου στο 70%».

Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, εξήγησε ότι η μείωση των ροών οφείλεται «στην εγρήγορση του Λιμενικού», αλλά και σε ευρύτερες πρωτοβουλίες όπως η συνεργασία την οποία επιδιώκουμε με την Τουρκία. «Μέσα από τη συνεργασία μπορούμε πολύ καλύτερα να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα», είπε και πρόσθεσε: «Αυτή η συνεννόηση με την Τουρκία και η αλλαγή της στάσης της, είναι προϊόν της αποτυχίας της προσπάθειάς της να εργαλειοποιήσει το μεταναστευτικό τον Μάρτιο του 2020 και της αποφασιστικότητας της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να φυλάξει τα σύνορα της χώρας». Παράλληλα ευχαρίστησε τις δυνάμεις ασφαλείας για τη δουλειά που έκαναν, «σε πολύ δύσκολες συνθήκες, επιβαρυμένα και από την πολύ δύσκολη θερινή περίοδο».

Αναφερόμενος στο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο, που για πρώτη φορά εισάγει την αλληλεγγύη ως υποχρεωτική σε περίοδο κρίσης, δήλωσε αισιόδοξος για την ψήφισή του. «Στόχος είναι να φτάσουμε στις Ευρωεκλογές με το σύμφωνο ψηφισμένο και λειτουργικό», τόνισε, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι «δεν είναι η απόλυτη λύση, δεν αποτελεί την οριστική λύση είναι όμως ένα βήμα το οποίο χαιρετίζουμε, ώστε να φύγουμε από το αλαλούμ των αντικρουόμενων συχνά, εθνικών πολιτικών και να έχουμε αποτέλεσμα».

«Πιστεύω ακράδαντα, ότι μπορούμε την παράνομη μετανάστευση να την αντιμετωπίσουμε νόμιμα. Ότι μπορούμε το πρόβλημα να το αντιμετωπίσουμε ευρωπαϊκά», ανέφερε ακόμα ο κ. Καιρίδης τονίζοντας ότι «δεν χρειάζεται να πάμε σε εξωθεσμικές και αντιευρωπαϊκές λύσεις και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα».

Τι σημαίνει η συνεννόηση με Τουρκία;

Σε σειρά ζητημάτων που έθεσαν οι βουλευτές που συμμετείχαν στη συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, με θέμα την ενημέρωση για τις τρέχουσες εξελίξεις στο Μεταναστευτικό και τη διαπραγμάτευση για το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απάντησε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Δημήτρης Καιρίδης, στη δευτερολογία του. 

 

Σε αντίθεση με ό,τι λέγεται, και λέγεται πολύ συχνά, στη χώρα μας ο μεταναστευτικός πληθυσμός βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια, όχι αυξανόμενος. Είχαμε μια μεγάλη φυγή νόμιμου μεταναστευτικού πληθυσμού την τελευταία πενταετία, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και του κορονοϊού, προς την Ιταλία και αλλού, κατ’ εξοχήν αλβανικής καταγωγής νόμιμοι μετανάστες, οι οποίοι έχουν μειωθεί περίπου κατά 200.000. 

Η χώρα μας παραμένει, σε μεγάλο βαθμό, χώρα τράνζιτ (διέλευσης), όχι τελικού προορισμού. Στην Ελλάδα, σήμερα, ο μεταναστευτικός πληθυσμός μειώνεται. Ταυτόχρονα, η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται ραγδαία και δημιουργείται ζήτημα πίεσης στην αγορά εργασίας. Το ζήτημα αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, πρώτον, μειώνοντας και άλλο την ανεργία.  Δεύτερον, αυξάνοντας την απασχόλησιμότητα του ενήλικου πληθυσμού.  

Έχουμε τη χαμηλότερη απασχόλησιμότητα, το χαμηλότερο ποσοστό ενεργού πληθυσμού στην αγορά εργασίας, μόλις 60%, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι πάνω από 70% και σε χώρες όπως η Σουηδία φτάνει το 80%.  

Προφανώς, χρειαζόμαστε τις μετακλήσεις εποχικών, αλλά πρέπει να δούμε και το ζήτημα της εξαρτημένης, δηλαδή της πιο μόνιμης απασχόλησης.   

Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι όπως και στο παρελθόν, έτσι και στον 21F αιώνα πετυχημένες είναι οι κοινωνίες που μπορούν και προσελκύουν ταλέντα. Είμαστε απολύτως ενάντια στην παράνομη μετανάστευση, αλλά αναγνωρίζουμε την ανάγκη για λελογισμένη νόμιμη μετανάστευση με όρους και κανόνες, σύμφωνα με τις ανάγκες και τις προτεραιότητές μας.  

Το πρόβλημα με την Τουρκία είναι ευρωτουρκικό και ρυθμίζεται από την κοινή δήλωση του 2016. Αυτή η δήλωση δεν μπορεί να ξανανοίξει, διότι δεν πρόκειται να βρεθούν 27 χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ξανασυμφωνήσουν σε αυτήν. Όμως, η Ελλάδα που έχει κατ’ εξοχήν να αντιμετωπίσει το ζήτημα, δεν μπορεί να περιμένει άλλες χώρες και παίρνει την πρωτοβουλία. Κανείς δεν είναι υπεραισιόδοξος, αφελής ή αιθεροβάμων. Αλλά, υποχρέωση μας για το εθνικό συμφέρον, είναι να αξιοποιήσουμε κάθε ευκαιρία. 

Η Τουρκία έχει αλλάξει στάση σήμερα και συνεργάζεται γιατί απέτυχε η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού χάριν στην αποφασιστική και σθεναρή στάση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, τον Μάρτιο του 2020, στον Έβρο.  

Η Ελλάδα έχει την καλύτερη, πιο αποτελεσματική και πιο αξιόπιστη διαδικασία απονομής ασύλου στην Ευρώπη και έχει πάρει τα εύσημα διεθνώς γι’ αυτό. Ξεκινήσαμε από το μηδέν το 2012 και χτίσαμε μια υπηρεσία ασύλου πραγματικό πρότυπο, η οποία δίνει σήμερα το  know-how σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Κύπρος.  

Μέχρι το 2019, Τούρκοι πολίτες μπορούσαν, κατά τη θερινή περίοδο, να επισκέπτονται αυτά τα επτά νησιά για ολιγοήμερες διακοπές παίρνοντας βίζα επί τόπου.   

Αυτό, λοιπόν, που συνέβαινε μέχρι το 2019, μπορεί να επανέλθει σε μόνιμη δωδεκάμηνη βάση, όχι μόνο για τη θερινή περίοδο και για τη χειμερινή.  

Γιατί; Γιατί θα κάνει πάρα πολύ καλό στον τουρισμό των νησιών, ιδίως εκείνων που δεν είναι όπως η Ρόδος και η Κως, που δεν έχουν τσάρτερ και δεν έχουν ευρωπαϊκό τουρισμό, αλλά έχουν ένα μικρό ελληνικό οικογενειακό τουρισμό που κρατάει ένα μήνα, τον Αύγουστο.  

Εμείς, ως Ελλάδα, πάντοτε θέλαμε η Ευρώπη να προχωρήσει στην άρση των περιορισμών και της υποχρέωσης βίζας Σένγκεν για τους Τούρκους πολίτες που θέλουν να ταξιδέψουν στον χώρο Σένγκεν, υπό τον όρο ότι η Τουρκία καλύπτει τις προϋποθέσεις.   

Άρα, αυτό το μέτρο δυνητικά βοηθάει την τοπική οικονομία των νησιών μας, το θέλει η Τουρκία, δεν το ήθελε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρώπη και αν γίνει, χάρη στη στενή συνεργασία μας με την Ευρωπαική Επιτροπή, θα αφορά τριήμερη τουριστική παραμονή.  

Ο έλεγχος θα υπάρχει και θα γίνεται από τις Ελληνικές Αστυνομικές Αρχές, όπως και στην διαδικασία ασύλου είναι ενδελεχής και αξιόπιστος.  

Άρα, δεν μιλάμε για μια γραπτή συμφωνία. Μιλάμε για μία συνεννόηση, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει. Σας έδωσα τα νούμερα του Οκτωβρίου, που είναι ενθαρρυντικά, δεν σημαίνει ότι έτσι θα είμαστε πάντα. Δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει διαρκώς να είμαστε σε εγρήγορση και να προσπαθούμε. Δεν σημαίνει ότι δεν είμαστε εξαιρετικά ανήσυχοι και προβληματισμένοι από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και ό,τι αυτό σημαίνει εκεί. 

 

Δείτε τα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά τις Βουλής εδώ:

Powered By EmbedPress

Scroll to Top
viber link icon

Viber Community

 Viber Community for Issues of Migration and Asylum

The Ministry of Migration and asylum has created a Viber Community in order to provide accurate and timely information regarding issues of migration and asylum. Please click on the following link, or scan the QR code in order to connect: