Reception and Identification Centers (RIC)

Third-country and stateless individuals who enter the country illegally are placed in Reception and Identification Centers (R.I.C.) where they temporarily reside until they undergo procedures of reception and identification and to submit application for international protection (asylum).

Third-country and stateless individuals who live in R.I.C. are in a regime of restriction of their freedom within the Centers for a maximum period of twenty-five (25) days.

In R.I.C. there are conditions in place to ensure that residents are protected physically, legally and emotionally.

There are five (5) Units in each R.I.C.:

  • Administrative Office
  • Verification of Nationality and Identification Office
  • Medical and Psychosocial Support Office
  • Briefing/Provide Information
  • External Security and Safety Office

When the procedures of reception and identification are complete, third-country entrants are transported from R.I.C. to Facilities in the mainland. Afterwards, they are referred to Regional Asylum Offices-if they have expressed interest to submit an application for international protection, or their deportation/return is initiated.

R.I.C. Chios

R.I.C. Samos

RIC Fylakio

The first Reception and Identification Center was founded in Fylakio Evros in March 2013. 

ΚΥΤ Λέρου

R.I.C. Kos

RIC Mytilene

Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές Νήσων (Κ.Ε.Δ.Ν.)

Οι Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές Νήσων (Κ.Ε.Δ.Ν) δημιουργήθηκαν για την καλύτερη προστασία και ασφάλεια των πολιτών τρίτων χωρών που εισέρχονται στην Ελλάδα χωρίς τις νόμιμες διατυπώσεις. Αποτελούν περιφερειακές υπηρεσίες της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Εντός των ΚΕΔΝ δύναται να λειτουργεί Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης, δομή προσωρινής υποδοχής καθώς και διακριτοί χώροι με τις κατάλληλες προδιαγραφές για την παραμονή υπηκόων τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες. Ειδικότερα, σε περιπτώσεις ασυνόδευτων ανηλίκων παρέχεται φιλοξενία σε διακριτούς χώρους που λειτουργούν ως «ασφαλείς ζώνες». Σε διακριτό χώρο εντός των ΚΕΔΝ μπορεί επίσης, να λειτουργεί Προαναχωρησιακό Κέντρο Κράτησης Αλλοδαπών (ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α.), υπό τη διοίκηση της Ελληνικής Αστυνομίας.

Για τις ανάγκες λειτουργίας τους, οι ΚΕΔΝ υποστηρίζονται από τα Κλιμάκια του υφιστάμενου εντός αυτών ΚΥΤ, τα οποία διαρθρώνονται ως εξής: α) Κλιμάκιο διοικητικής μέριμνας, β) Κλιμάκιο ταυτοποίησης και εξακρίβωσης ιθαγένειας, γ)  Κλιμάκιο ιατρικού ελέγχου και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, δ) Κλιμάκιο ενημέρωσης, ε) Κλιμάκιο εξωτερικής φύλαξης και ασφάλειας.

Ο Διοικητής του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης προΐσταται των Κλιμακίων Διοικητικής Μέριμνας, Ιατρικού Ελέγχου, Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης καθώς και του Κλιμακίου Ενημέρωσης, και έχει τη γενική εποπτεία της λειτουργίας της Κλειστής Ελεγχόμενης Δομής.

Οι ΚΕΔΝ παρέχουν στέγαση και υλικές συνθήκες υποδοχής σε πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς: α) Οι οποίοι εκφράζουν βούληση και υποβάλλουν αίτηση διεθνούς προστασίας στο έδαφος της ελληνικής επικράτειας, β) στα μέλη της οικογένειας των αιτούντων άσυλο, εφόσον καλύπτονται από αυτήν την αίτηση, σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο, γ) σε ανήλικους, ασυνόδευτους ή μη, καθώς και σε χωρισμένους ανήλικους, ανεξάρτητα από το εάν έχουν υποβάλλει αίτηση παροχής διεθνούς προστασίας, δ) που υπάγονται σε πρόγραμμα εθελούσιας επιστροφής, ε) που βρίσκονται σε διαδικασία επιστροφής ή των οποίων η απομάκρυνση έχει αναβληθεί, στ) σε δικαιούχους καθεστώτος διεθνούς προστασίας για όσο διάστημα επιτρέπεται η παραμονή τους στις ΚΕΔΝ (σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 114 του ν. 4636/2019 και των οικείων διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Λειτουργίας των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης).

Οι υπήκοοι τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς που εισέρχονται στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης που λειτουργεί εντός της ΚΕΔΝ υπάγονται στις διαδικασίες υποδοχής και ταυτοποίησης. Με την ολοκλήρωση των παραπάνω διαδικασιών και για όσο διάστημα παραμένουν εντός των επιμέρους τμημάτων προσωρινής υποδοχής των ΚΕΔΝ και σε διακριτούς χώρους αυτών, οι πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς τελούν υπό καθεστώς ελεύθερης κυκλοφορίας (κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 45 του ν. 4636/2019, υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 46 ν. 4636/2019). Κυκλοφορούν ελεύθερα σε προκαθορισμένους χώρους προκειμένου να μην εμποδίζεται η εύρυθμη λειτουργία των ΚΕΔΝ.

Οι διαμένοντες απολαμβάνουν δικαίωμα εισόδου και εξόδου από τις ΚΕΔΝ κατά τις ώρες που ορίζονται σε απόφαση του Διοικητή της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, η οποία ισχύει ενιαία για το σύνολο των ΚΕΔΝ της Επικράτειας.

Κατά την είσοδο και έξοδο των παραμενόντων από τις ΚΕΔΝ, χρησιμοποιείται σύστημα ηλεκτρονικής κάρτας εισόδου-εξόδου παραμενόντων. Η τήρηση του ωραρίου εισόδου και εξόδου από την ΚΕΔΝ,  καθώς και η διανυκτέρευση εντός της δομής είναι υποχρεωτικές. Αδικαιολόγητος μη εντοπισμός του διαμένοντος κατά τη διαδικασία της τακτικής απογραφής-επαλήθευσης του τρέχοντος πληθυσμού επί δύο διαδοχικές φορές, και δύναται να επιφέρει διακοπή της διαμονής και των παρεχόμενων υλικών συνθηκών υποδοχής. Η παράβαση των υποχρεώσεων αυτών μπορεί να επιφέρει τον περιορισμό ή τη διακοπή των υλικών συνθηκών υποδοχής των αιτούντων άσυλο, σύμφωνα με το άρθρο 57 του ν. 4636/2019.

ΚΕΔ Σάμου

(Government Gazette 2219 / issue B '/ 10-06-2019)

(General Regulations for the Operation of Reception and Identification Centers and Mobile Reception and Identification Units.)

The subject of this General Regulation is the regulation of the internal structure and operation of the Reception and Identification Centers and the Mobile Reception and Identification Units. In particular, the reception and identification procedures, the rights and obligations of third-country nationals and stateless persons subject to these procedures, as well as the general rules of temporary residence at the facilities of the Reception and Identification Centers are described in detail.

(Government Gazette 51 / issue A '/ 03-04-2016)

Organization and operation of the Asylum Service, Appeals Authority, Reception and Identification Service, establishment of the General Secretariat for Reception, adaptation of the Greek Legislation to the provisions of Directive 2013/32 / EU of the European Parliament and of the Council on international protection regime (reprint) ”(L 180 / 29.6.2013), provisions for the employment of beneficiaries of international protection and other provisions.

  1. By joint decision of the Minister of Finance and the Minister of Interior and Administrative Reconstruction, Reception and Identification Centers are established in border areas of Greece in which this is deemed necessary, taking into account the number of entrants without legal formalities. In the Reception and Identification Centers, there may be a Regional Asylum Office or an Independent unit or a Mobile division of the Asylum Service.
  2. By joint decision of the Minister of Finance and the Minister of Interior and Administrative Reconstruction, Reception and Identification Centers are established in areas of the hinterland, for the needs of the reception and identification procedures.
  3. By decision of the Director of the Service, Mobile Reception and Identification Units may be established in places of the State, where it is deemed necessary to provide reception and identification services, especially in case of entry of a large number of persons without legal formalities, whose referral to the Center it is not immediately feasible or appropriate.

Reinforcement of human resources in the First Reception Centers

(100% funded by the Emergency Assistance Fund of the Internal Security Fund, EMAS ISF)

Title: “Reinforcement of human resources in First Reception Centers ", as the beneficiary, through the signed Grant Agreement with the European Commission.

The Project was funded by the Emergency Assistance Fund of the Internal Security Fund - Borders 100% and its duration was eleven (11) months with a start date of April 1, 2016, while it was completed on February 28, 2017, according to the amendment that took place in terms of the time horizon of the eligibility period.

The Program aimed at covering the staffing costs of the First Reception Centers located in the Greek territory in order to strengthen the reception capacity of the country for the effective management of the PCs. entering it illegally.

In general, the Program proved necessary for the First Reception Centers to become fully operational, significantly increasing the number of specialized personnel related to the Reception and Asylum procedures and which also participated in other important processes taking place within the Reception Centers.

Summing up, regarding the impact on the target group, the implementation of the Program ensured the existence of a protected and safe environment in the context of providing reception services to the residents of the First Reception Centers.

Scroll to Top

Viber Community

 Viber Community for Issues of Migration and Asylum

The Ministry of Migration and asylum has created a Viber Community in order to provide accurate and timely information regarding issues of migration and asylum. Please click on the following link, or scan the QR code in order to connect: