Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότη Μηταράκη στα ελληνικά ΜΜΕ στο πλαίσιο της 2ης Ευρωπαϊκής Διάσκεψης για τη Διαχείριση των Συνόρων
Συνέντευξη Τύπου στα ελληνικά ΜΜΕ παρέθεσε μετά το πέρας των εργασιών της 2ης Ευρωπαϊκής Διάσκεψης για τη Διαχείριση των Συνόρων, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Mr. Notis Mitarachi.
Ο κύριος Μηταράκης στην ομιλία του αναφέρθηκε στις επιπτώσεις του μεταναστευτικού στις τοπικές κοινωνίες, αλλά και στις προκλήσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η ελληνική κυβέρνηση.
Παράλληλα, τόνισε πως η Ελλάδα διαδραματίζει ενεργό ρόλο στις συζητήσεις του Νέου Σύμφωνου Μετανάστευσης, με δυο συγκεκριμένους στόχους: Την έμπρακτη αλληλεγγύη στις χώρες πρώτης υποδοχής αλλά και την δραστική μείωση των μεταναστευτικών ροών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότη Μηταράκη:
«Η Ελληνική Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης έθεσε δύο συγκεκριμένους στόχους προ τριετίας. Πρώτον την ουσιαστική μείωση των ροών και δεύτερον το δραστικό περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες.
Όταν το 2015, το 75% και άνω των αφίξεων στην ΕΕ πέρασαν μέσα από την Ελλάδα, το ποσοστό αυτό το 2022 ήταν κάτω από 5%.
Από 92.000 διαμένοντες στις 121 δομές που είχαμε το 2019, σήμερα έχουμε 14.000 διαμένοντες σε 33 δομές. Από 202.000 εκκρεμείς αιτήσεις ασύλου, σήμερα ο αριθμός έχει περιοριστεί περίπου στις 22.000. Αυτό δείχνει ότι η χώρα μας πλέον δεν αντιμετωπίζει την ίδια πίεση του μεταναστευτικού που αντιμετώπισε τα προηγούμενα χρόνια.
Αλλά ξεκάθαρα το μεταναστευτικό δεν είναι ένα θέμα που μπορεί οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα να αντιμετωπίσει μόνη της. Είναι μια ευρωπαϊκή πρόκληση και απαιτεί ευρωπαϊκές λύσεις. Η Κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη διεθνοποίησε το μεταναστευτικό ως ένα πρόβλημα της ΕΕ.
Υπάρχει η διαπραγμάτευση όπως ξέρετε για το Νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου. Σε αυτό η χώρα μας επιδιώκει δύο συγκεκριμένους στόχους και για τους λόγους αυτούς έχει δημιουργήσει δύο συγκεκριμένες συμμαχίες.
Ο πρώτος στόχος μας είναι η έμπρακτη και υποχρεωτική αλληλεγγύη στις χώρες πρώτης υποδοχής. Για το λόγο αυτό, το 2021 η Ελλάδα ίδρυσε μαζί με την Ιταλία, την Ισπανία, την Μάλτα και την Κύπρο, την ομάδα των MED5.
Μία ομάδα, η οποία θα συναντηθεί και την άλλη εβδομάδα στην Μάλτα, στην 5η πλέον κατά σειρά συνάντησή μας, έχοντας εδραιωθεί στην Ευρωπαϊκή Διαπραγμάτευση ως ένας πόλος των χωρών πρώτης υποδοχής. Αποτέλεσμα της προσπάθειας των χωρών πρώτης υποδοχής ήταν η αναγνώριση το καλοκαίρι του 2022, τον Ιούνιο, από το Συμβούλιο της ΕΕ, του εθελοντικού μηχανισμού αλληλεγγύης, μία λύση που σίγουρα δεν είναι η βέλτιστη, όμως καταδεικνύει για πρώτη φορά σε απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, μία μόνιμη διαδικασία υποστήριξη των χωρών πρώτης υποδοχής.
Ο δεύτερος στόχος μας όμως είναι η δραστική μείωση των ροών συνολικά στην ΕΕ. Δεν μπορεί η Ευρώπη να δεχτεί απεριόριστο αριθμό οικονομικών μεταναστών.
Χρειάζεται με μέτρο, με κανόνες, να διαχειριστούμε την μετανάστευση. Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του δεύτερου στόχου, η Ελλάδα συνίδρυσε τον Ιανουάριο του 2022 μαζί με την Αυστρία, την Λιθουανία, και την Πολωνία αυτόν το μηχανισμό του Βίλνιους.
Σήμερα, ολοκληρώθηκε το 2ο Συνέδριο, όπου η πλειοψηφία των κρατών – μελών, όπως είχε συμβεί και πέρυσι στο Βίλνιους υπέγραψαν την Κοινή Δήλωση. Μία Κοινή Δήλωση που προτάσσει την προστασία των ευρωπαϊκών συνόρων και φέρνει για άλλη μία φορά στη συζήτηση την ανάγκη – όπου απαιτείται – να υπάρχουν φράχτες για την προστασία των ευρωπαϊκών συνόρων.
Η πλειοψηφία των ροών άλλωστε προς την ΕΕ δεν έρχεται κατευθείαν από χώρες κινδύνου, όπως λέει και το άρθρο 31 της Συνθήκης της Γενεύης, αλλά από χώρες διέλευσης. Αυτό απαιτεί λοιπόν μία διαφορετική πολιτική από την ΕΕ, όπως και τα γεγονότα εργαλειοποίησης απαιτούν μια διαφορετική»
Ακολουθούν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων προς τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότη Μηταράκη:
Για τον τηλεοπτικό σταθμό ANT1, Τζίνα Στασινοπούλου
Για τους σεισμούς, και ένα ενδεχόμενο μεταναστευτικό κύμα προς την Ευρώπη:
Βιώσαμε μια πολύ μεγάλη ανθρωπιστική καταστροφή στην Τουρκία και τη Συρία.45.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και εκατοντάδες χιλιάδες ξεσπιτώθηκαν. Είναι μια πρωτόγνωρη ανθρωπιστική κρίση και είναι δεδομένο ότι η Ελλάδα και η ΕΕ θα συνδράμουν στο μέγιστο βαθμό και στην προστασία των ανθρώπων που βρίσκονται σε ανάγκη αυτή τη στιγμή αλλά και στην επανακατασκευή των πόλεων που καταστράφηκαν . Αυτό δε μπορεί να το κάνει μόνη της η Ευρώπη αλλά πρέπει να είναι μια παγκόσμια προσπάθεια. Σε πολυμερείς οργανισμούς όπως τα Ηνωμένα Έθνη ήδη έχουν ξεκινήσει διαδικασίες στήριξης. Κάποιες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν ξεκινήσει να εκδίδουν θεωρήσεις, προσωρινές άδειες παραμονής, κυρίως σε περιπτώσεις συγγενών για να έρθουν στην Ευρώπη. Αυτονόητα μια τέτοια ανθρωπιστική καταστροφή δεν μπορεί να λυθεί μόνο με θεωρήσεις.
Είναι πιθανό να υπάρξουν κύματα οικονομικών μεταναστών, είτε Τούρκων είτε ΠΤΧ που είχαν βρει προσωρινή διεθνή προστασία στην Τουρκία. Προτεραιότητα είναι να προλάβουμε λύνοντας την ανθρωπιστική κρίση εντός Τουρκίας και Συρίας πριν υπάρξει αυτή η κίνηση. Αυτή τη στιγμή δε βλέπουμε κάτι διαφορετικό στα σύνορά μας. Υπάρχει μια πίεση ροών όπως ξέρετε εδώ και αρκετούς μήνες οι οποίες όμως εξακολουθούν να είναι κατά 80% μικρότερες από το 2019, κατά 95% μικρότερες από το 2015.
Για τον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, Γεωργία Λαγού
Για τον καταστροφικό σεισμό στην Τουρκία και τη Συρία, και για το αν ο Πρόεδρος Ερντογάν θα μπει ξανά σε ένα υβριδικό πόλεμο και θα εργαλειοποιήσει τους πρόσφυγες και τους μετανάστες:
Οι λαθροδιακινητές δυστυχώς εξακολουθούν να προσπαθούν, εκμεταλλευόμενοι τον ανθρώπινο πόνο και για οικονομικά οφέλη, να σπρώξουν ανθρώπους προς την ΕΕ. Χρησιμοποιώ συνειδητά τη λέξη «σπρώξουν», γιατί υπήρχαν και καταθέσεις προσφύγων που με τη βία διακινητές τους πίεσαν να μπουν σε βάρκες, παρότι εκείνην τη νύχτα επικρατούσαν ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες.
Ως προς τη συνεργασία Ελλάδος-Τουρκίας, γενικότερα της ΕΕ με την Τουρκία, θέλουμε όλοι να ελπίζουμε ότι θα διανύσουμε μία καλύτερη περίοδο. Η Ελλάδα πάντα επεδίωκε μία καλή σχέση γειτονίας με την Τουρκία. Η ΕΕ επιδιώκει την ορθή εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης του 2016. Θέλω να σημειώσω ότι οι ροές από την Τουρκία δεν επηρεάζουν μόνο την Ελλάδα. Έχουν δημιουργήσει ιδιαίτερα ζητήματα και στην Κύπρο και στη Βουλγαρία, την τελευταία διετία και στην Ιταλία, με μεγάλες ροές κατευθείαν, με μεγάλες βάρκες, με μεγάλα σκάφη και κυρίως ιστιοπλοϊκά από την Τουρκία προς την Ιταλία. Θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει μία περίοδος καλύτερης συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ και της Τουρκίας. Αυτό θα επιδιώξει και η Ελλάδα.
Για το κρατικό κανάλι της Αιγύπτου, Μπαρακάτ Αμπντελσατάρ
Για τις Συμφωνίες Ελλάδας με Αίγυπτο και Μπαγκλαντές:
Κοιτάξτε, εγώ δεν θεωρώ ότι η Ευρώπη πρέπει να γίνει μία κλειστή ήπειρος. Είναι μία Ευρώπη, η οποία πρέπει να μπορεί με κανόνες να δίνει άδειες παραμονής είτε για ανθρωπιστικούς λόγους είτε για λόγους εργασίας. Η κυβέρνηση έχει ήδη υπογράψει δύο διμερείς συμφωνίες. Η πρώτη με το Μπαγκλαντές, η άλλη με την Αίγυπτο. Υπήρχε και παλιότερα από ότι θυμόμαστε, εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες για τους αλλιεργάτες μία συμφωνία με την Αίγυπτο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι στην Ντάκα τη Δευτέρα, στα πλαίσια μιας προσπάθειας της ΕΕ να υπάρχει μία συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο με το Μπαγκλαντές. Και εδώ η Ελλάδα ήταν ήδη ένα βήμα μπροστά. Και είμαστε και πιλότος αν θέλετε για την ΕΕ για αυτή τη Συμφωνία. Θεωρώ ότι μπορούμε να προσφέρουμε θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με κανόνες. Αυτό που η Ελλάδα προτάσσει είναι την εποχική εργασία, δηλαδή να έρχονται άνθρωποι να δουλεύουν στην Ελλάδα για περίοδο μέχρι 5 έτη και να παραμένουν κάθε χρόνο μέχρι εννέα μήνες στη χώρα μας, ώστε να μην χάσουν τους οικογενειακούς δεσμούς τους με τη χώρα προέλευσης, να μπορέσουν όμως να δουλέψουν και για το όφελος το δικό τους και για το όφελος της ελληνικής οικονομίας. Θα συνεχίσουμε λοιπόν σε αυτή τη λογική και η εφαρμογή της Συμφωνίας με την Αίγυπτο από φέτος και με το Μπαγκλαντές, αποτελεί προτεραιότητα αυτής της Κυβέρνησης
Για την εφημερίδα, «Η Εφημερίδα των Συντακτών, Δημήτρης Αγγελίδης:
Αν υπάρχουν συζητήσεις για την προσωρινή προστασία των σεισμοπαθών από την Ευρωπαϊκή Ένωση και για τη μείωση των δομών στην Ελλάδα:
Να σημειώσω πως δεν είναι συγκρίσιμες οι περιπτώσεις της παράνομης ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η οποία παραμένει εδώ και 12 μήνες σε εμπόλεμη κατάσταση, είναι καθημερινός ο κίνδυνος για τις οικογένειας που μένουν εκεί και για αυτό η Ε. Ε. ενεργοποίησε τη συμφωνία του 2001 και διέκοψε και την εφαρμογή του κανονισμού του Δουβλίου, προσφέροντας έναν κοινό ευρωπαϊκό χώρο προστασίας. Στην Τουρκία μιλάμε για μια ανθρωπιστική κρίση. Αυτό δεν λύνεται με μαζικές μετακινήσεις εκατομμυρίων ανθρώπων, αλλά με την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειεας Νομίζω από την πρώτη στιγμή στην περίπτωση της Τουρκίας κινηθήκαμε άμεσα. Η Ευρώπη δεν θα ανοίξει τα σύνορά της για ανθρώπους που έχουν οικονομικούς λόγους, με έναν μη οργανωμένο τρόπο και η χώρα μας θα συνεχίσει να προστατεύει τα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα, τα προγράμματα είναι στην πλειοψηφία τους χρηματοδοτούμενα μέχρι το 2027. Υπάρχουν ζητήματα σε συγκεκριμένα προγράμματα. Ήδη πολλά προγράμματα που έχουμε υποβάλει έχουν εγκριθεί και τελικά πιστεύω πως θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε χρηματοδοτικά προβλήματα. Η Ε.Ε δεν έχει διαμοιράσει πλήρως το ποσό το οποίο εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα κράτη-μέλη. Από την άλλη, πρέπει και το εθνικό σύστημα υποδοχής να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα αφίξεων. Δεν χρειάζονται 92.000 θέσεις και 121 δομές που είχαμε στα χρόνια της μεγάλης κρίσης. Οι δομές που υπάρχουν σήμερα, επαρκούν, έκλεισαν τα διαμερίσματα χωρίς να δημιουργηθεί πρόβλημα, όπως και τα ξενοδοχεία. Οι δομές που έχουμε είναι σε εξαιρετικό επίπεδο, όπως και οι νέες που δημιουργούμε.
Για το Pishti-News, Τζαφ Στέφανος:
Για τις άδειες διαμονής προσφύγων-μεταναστών:
Οι αιτούντες άσυλο πλέον, οι αιτήσεις αντιμετωπίζονται πολύ σύντομα και είναι πλέον πολύ λίγες οι εκκρεμότητες και αναγνωρίζεται το προσφυγικό καθεστώς εκεί που προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο ή εκδίδεται απόφαση απέλασης εκεί που δεν δικαιούται κάποιος διεθνούς προστασίας.
Ως προς το θέμα των αδειών διαμονής πλέον – αυτών που είναι νόμιμα στη χώρα μας είτε από προσφυγικό είτε από οτιδήποτε άλλο λόγο – υπήρξε μια πίεση τα προηγούμενα χρόνια και ως αποτέλεσμα και της πανδημίας. Αυτές οι ανανεώσεις των αδειών διαμονής γίνονται από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Εμείς έχουμε ενισχύσει την ψηφιακή μας πλατφόρμα. Πλέον όλες οι αιτήσεις των αδειών διαμονής γίνονται αποκλειστικά ψηφιακά. Αυτό μειώνει κατά πολύ το χρόνο αναμονής για να υποβληθούν αιτήσεις – γίνονται αυθημερόν πλέον οι αιτήσεις. Έχουμε κάνει ένα διαγωνισμό για να υπάρξει λήψη βιομετρικών από εξωτερικούς παρόχους, ώστε επίσης εκεί να μην υπάρχει καθυστέρηση στην έκδοση αδειών διαμονής, ώστε να επιτρέψει πλέον στις αποκεντρωμένες διοικήσεις να επικεντρωθούν στην ουσία που είναι η εξέταση των αιτημάτων. Οι ανανεώσεις δεν είναι αυτόματες. Δηλαδή κάποιος που έχει διεθνή προστασία και υποβάλλει αίτημα ανανέωσης πρέπει να αποδείξει ότι εξακολουθούν να συντρέχουν οι λόγοι για τους οποίους δόθηκε το καθεστώς διεθνούς προστασίας. Άρα αυτό καταλαβαίνετε δεν μπορεί να γίνει ως αυτοματοποιημένη διαδικασία, γιατί χρειάζεται η αρμόδια υπηρεσία να κρίνει κατά περίπτωση ότι εξακολουθούν να συντρέχουν αυτές οι προϋποθέσεις.
Για το Euronews, Απόστολος Στάικος:
Για την επέκταση του φράχτη στον Έβρο που γίνεται με κρατικά κονδύλια. Υπάρχουν χώρες που έχουν προσφερθεί να δώσουν χρήματα στην Ελλάδα για την κατασκευή του φράχτη; Μελλοντικά μπορεί η Ελλάδα να στηρίξει ένα ανάλογο project σε μία άλλη χώρα της Ευρώπης:
Κατά πρώτον, η απόφαση του ΚΥΣΕΑ είναι ξεκάθαρη. Ο φράχτης του Έβρου θα επεκταθεί σε όλο το μήκος του ποταμού, ώστε να μπορέσουμε να προστατεύσουμε την ευρωπαϊκή επικράτεια από παράνομες ροές. Έχουν αλλάξει και οι κατευθύνσεις της ΕΕ πάνω σε αυτό προς το θετικότερο. Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται ότι συνοδά έργα του φράχτη, τα οποία μπορεί να είναι θέματα τεχνολογίας, αυτά μπορούν να χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι ένα κόστος ενός συνολικότερου προγράμματος προστασίας των συνόρων μπορεί πλέον να καλυφθεί κατευθείαν από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, και έχουμε σχετική πρόβλεψη στα ταμεία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου που έχουν εγκριθεί από την ΕΕ.
Ως προς το θέμα της χρηματοδότησης από τρίτες χώρες είναι κάτι το οποίο έθεσα προσωπικά στους συναδέλφους μου στο ΚΥΣΕΑ ως δυνατότητα, γιατί στα πλαίσια του εθελοντικού μηχανισμού, ο οποίος εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2022 από το Συμβούλιο της ΕΕ, οι χώρες που συμμετέχουν μπορούν να συμβάλλουν, είτε με εθελοντικές μετεγκαταστάσεις είτε με οικονομική στήριξη για συγκεκριμένα έργα. Και ναι πιστεύω ότι μπορούμε τα επόμενα χρόνια να βρούμε κονδύλια από άλλες χώρες της ΕΕ, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη στήριξη τέτοιων έργων, ώστε να συνοδεύσουν τον δικό μας προϋπολογισμό, τα ευρωπαϊκά κονδύλια που έρχονται για συνοδά έργα και να μας επιτρέψουν να ολοκληρώσουμε ταχύτερα τον φράχτη.
Όπως έχει ξεκαθαρίσει ο Πρωθυπουργός, ο φράχτης θα γίνει έτσι και αλλιώς. Δεν περιμένουμε τη χρηματοδότηση ως κριτήριο, για το αν θα γίνει ο φράχτης. Είναι δική μας επιλογή, ότι για τη δική μας μεταναστευτική πολιτική, ο φράχτης είναι απαραίτητος και θα ολοκληρωθεί σε όλο το μήκος των συνόρων.