N. Mitarachi: «Το μεταναστευτικό είναι ένα εθνικό θέμα. Ξεκάθαρες προτεραιότητές μας η μείωση των ροών και ο περιορισμός των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες»
Την ουσιαστική μείωση των ροών και τον περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες, ανέδειξε ως ξεκάθαρους στόχους της Κυβέρνησης, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Notis Mitarachi, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων.
Ο κ. Μηταράκης υπογράμμισε ότι «Αλλάξαμε πολιτική από το 2019, από την πρώτη μέρα και αυτό φάνηκε με το Ν. 4636/2019. Νόμος που εφαρμόστηκε με μετρήσιμα αποτελέσματα. Τον Απρίλιο είδαμε μείωση των ροών κατά 97%. Αντιστρέψαμε την τάση των ροών και πλέον από την αρχή του χρόνου οι ροές είναι μειωμένες κατά 20%» και συμπλήρωσε πως «συζητήσαμε εκτενώς τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο. Δικαιώματα που αυτονόητα εφαρμόζουμε ως χώρα η οποία έχει υπογράψει τις διεθνείς συνθήκες. Αλλά δικαιώματα έχει πρωτίστως και η χώρα μας και δικαίωμά μας, μάλλον συνταγματική μας υποχρέωση, είναι η προστασία των συνόρων και η διασφάλιση της ασφάλειας και της ευημερίας των Ελλήνων πολιτών. Ως Κυβέρνηση έχουμε ορκιστεί να εργαζόμαστε για το γενικό συμφέρον του ελληνικού λαού».
Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου στάθηκε στις διαρκώς επιταχυνόμενες διαδικασίες ασύλου, αναφέροντας χαρακτηριστικά «οι αποφάσεις σε πρώτο βαθμό στις αιτήσεις νησιών του 2020 εκδίδονται κατά μέσο όρο σε 24 ημέρες αντί σε 185 που ίσχυε την προηγούμενη χρονιά. Η Υπηρεσία Ασύλου με τον παλιό νόμο εξέδιδε 4.000 αποφάσεις κατά μέσο όρο ανά μήνα. Εμείς καταφέραμε να εκδώσουμε 7.000 αποφάσεις ασύλου το Μάρτιο και 15.000 τον Απρίλιο. Πλέον αρχίζουν να εκδίδονται αποφάσεις της Αρχής Προσφυγών σε διαμένοντες στα νησιά, που βάσει της κοινής δήλωσης μπορούν να επιστραφούν. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται ουσιαστική αποσυμφόρηση των νησιών χωρίς τον πολλαπλασιασμό των δομών στην ηπειρωτική Ελλάδα, όπως έγινε επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ».
Κατόπιν, ο κ. Μηταράκης τόνισε χαρακτηριστικά ότι «εισαγγελέας σήμερα διερευνά πώς εκδόθηκαν μόνο στη Λέσβο σε τρία χρόνια 25.000 πιστοποιητικά ευαλωτότητας ώστε αυτοί οι 25.000 να φύγουν από τα νησιά και να αποφύγουν την επιστροφή τους στην Τουρκία, αν τελικά η αίτησή τους δεν γινόταν δεκτή» και, αναφορικά με το θέμα της γλώσσας διερμηνείας, αποκάλυψε πως «το πρώτο εξάμηνο του 2019 υπήρχαν περίπου 500 περιπτώσεις στο ΠΡΟΚΕΚΑ της Λέσβου υπηκόων χωρών Αφρικής που αφέθηκαν τελικά ελεύθεροι γιατί δεν μπορούσε να βρεθεί διερμηνέας για τη συνέντευξη σε διαλέκτους, πάρα πολύ σπάνιες διαλέκτους, που οι ίδιοι ισχυρίζονταν ότι μόνο αυτοί μιλούν και δεν ήταν ανιχνεύσιμες. Όμως, οι ίδιοι είχαν συμπληρώσει την αίτηση και την πρώτη καταγραφή είτε στα αγγλικά είτε στα γαλλικά που είναι σε πολλές από αυτές τις χώρες η επίσημη γλώσσα της χώρας τους».
Ο κ. Μηταράκης υπερθεμάτισε την αντικατάσταση των ανοιχτών δομών με κλειστές και ελεγχόμενες: «Ήδη ξεκινάμε άμεσα σε 4 σημεία. Δίνουμε προτεραιότητα στην ασφάλεια των διαμενόντων στη Μόρια, στη ΒΙΑΛ, στο Βαθύ ή σε άλλες δομές. Και βέβαια στην ασφάλεια των τοπικών κοινωνιών. Με σημαντική αποσυμφόρηση των νησιών διότι οι δομές που έχουν σχεδιαστεί έχουν θέσεις λιγότερες από το μισό από τους διαμένοντες που είναι σήμερα. Βέβαια, και με διαδικασίες κράτησης όπου προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία στα πλαίσια των διεθνών συνθηκών και με εσωτερικό κανονισμό που θα επιβάλει τάξη εντός των δομών. Η μετατροπή αυτή θα ξεκαθαρίσει και ποιοι διαμένουν σήμερα στις δομές, ενώ δεν δικαιούνται φιλοξενίας, διότι έχουν τελεσίδικη απόφαση».
Επιπλέον, ανέφερε ότι οι μετακινήσεις επί ΣΥΡΙΖΑ πραγματοποιούνταν «για να βρίσκονται οι αιτούντες άσυλο μετά την 1η απορριπτική απόφαση στην ενδοχώρα, ώστε όταν τελικά η αρχή προσφυγών εκδώσει την απόφαση β΄ βαθμού, που κατά 92% επικυρώνει την πρώτη απόφαση, να μην μπορούν πλέον να επιστραφούν βάσει της κοινής δήλωσης Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας. Μιας συμφωνίας που μετέτρεψε τα νησιά μας σε αποθήκες ψυχών. Σήμερα, καταλυτικό ρόλο στην εθνική προσπάθεια έχει η διεθνοποίηση της κρίσης, με τη χώρα να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, αναφορικά με τον διορισμό μετακλητών υπαλλήλων, τόνισε πως «ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φτιάξει ένα Υπουργείο μόνο ως προς τον τίτλο και όχι προς την ουσία. Κατασκευάσατε ΚΥΤ και δομές χωρίς τεχνική υπηρεσία, χωρίς τεχνικό Συμβούλιο, χωρίς νομική υποστήριξη. Σήμερα, μόνο το 1,3% του Υπουργείου είναι μετακλητοί. Το 98,7% είναι δημόσιοι υπάλληλοι. Ζητάμε την προκήρυξη μονίμων θέσεων από το ΑΣΕΠ, γιατί, πράγματι, δεν μπορεί ένα Υπουργείο να στηρίζεται ούτε σε συμβασιούχους ούτε σε μετακλητούς αλλά σε μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους. Θέλουμε να παραδώσουμε ένα πλήρες και αποτελεσματικό υπουργείο με μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους. Μέσα στο 2021 θέλουμε να γίνει αυτή η μετάβαση».
Στη συνέχεια, απευθυνόμενος στους Βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ανέφερε ότι «λειτουργούσατε με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που σήμερα διοικούν το 90% των δομών της χώρας επίσημα. Χρηματοδοτούνται από κονδύλια τα οποία είναι για την Ελλάδα αλλά δεν τα παίρνει η Ελλάδα, τα παίρνουν οι διεθνείς οργανισμοί και οι ΜΚΟ. Δηλαδή ουσιαστικά είχανε διοριστεί χιλιάδες μετακλητοί στο μεταναστευτικό, στους δήμους, στην κεντρική κυβέρνηση μέσω ΜΚΟ και διεθνών οργανισμών με κονδύλια δικά μας χωρίς καμία γνώση της ελληνικής πολιτείας και χωρίς κανένα έλεγχο. Είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ για outsourcing. Το 90% outsourcing είναι ιδιωτικοποίηση. Την περίοδο 2015-2019 διατέθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη χώρα μας 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής απορρόφησε το 1,9% από αυτά τα κονδύλια. Το 82% των κονδυλίων, 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ πήγαν σε διεθνείς οργανισμούς και σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις διεθνείς και ελληνικές για να διαχειριστούν εκ μέρους της ελληνικής πολιτείας το μεταναστευτικό».
Για το θέμα των ειδικών δαπανών του Υπουργείο, επεσήμανε ότι «υπάρχουν πραγματικά λαθροδιακινητές, υπάρχουν πραγματικά κυκλώματα που εμποδίζουν τις απελάσεις, υπάρχουν πραγματικά κυκλώματα που είναι μέσα στις δομές και δημιουργούν θέματα ασφαλείας. Συνεργαζόμαστε με τις διωκτικές αρχές, αλλά οι δαπάνες αυτές βαρύνουν τον δικό μας προϋπολογισμό και όχι τον προϋπολογισμό άλλων υπουργείων»
"Βάσει του κανονισμού της Βουλής αυτές οι δαπάνες γίνονται γνωστές στα κόμματα, άρα θα τις γνωρίζετε αυτές τις δαπάνες. Άρα δεν τίθεται θέμα διαφάνειας μέσα στη Βουλή, τίθεται θέμα προστασίας αυτών των δαπανών προς τα έξω και κυρίως εκτός Ελλάδος», κατέληξε χαρακτηριστικά.