Συνέντευξη του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότη Μηταράκη, στην εφημερίδα POLITICAL και τον δημοσιογράφο Σωτήρη Πίκουλα
Συνέντευξη στην εφημερίδα POLITICAL, παραχώρησε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και Βουλευτής Χίου με τη Νέα Δημοκρατία, κ. Νότης Μηταράκης.
Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου τοποθετήθηκε για την εθνική σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, ξεκαθαρίζοντας πως η κυβέρνηση θα φτάσει την διαλεύκανση της υπόθεσης μέχρι τέλους ενώ τόνισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ αποποιείται των δικών του ευθυνών, όταν την ίδια ώρα στελέχη του αναφέρουν πως ουδέποτε το 68% του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν παραδοτέο το 2016.
Ο κ. Μηταράκης, στάθηκε και στο θέμα των δημοσκοπήσεων, ξεκαθαρίζοντας σε κάθε τόνο πως «Η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η μόνη πολιτική δύναμη στην χώρα που μπορεί να αναμετρηθεί με τις παθογένειες του παρελθόντος, να τις αλλάξει και φυσικά, όπως ήδη κάναμε, να αναλάβουμε την ευθύνη για όσα δεν έγιναν με την ταχύτητα που θα θέλαμε».
Ενόψει των βουλευτικών εκλογών, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, τόνισε πως η Νέα Δημοκρατία αναζητά μια καθαρή και ισχυρή εντολή από τον ελληνικό λαό, ώστε να συνεχίσει το έργο της τετραετίας, με μοναδικό στόχο της κυβέρνησης να είναι η αυτοδυναμία, κάτι το οποίο έχει ξεκαθαρίσει και ο πρωθυπουργός.
Στο κομμάτι του μεταναστευτικού, ο κ. Μηταράκης στάθηκε για μια ακόμη φορά στο ζήτημα της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη, αναφερόμενος παράλληλα και στην ολοκλήρωση του φράχτη του Έβρου, μια πολιτική που όπως τόνισε, κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στο θέμα της αντιμετώπισης των παράνομων ροών.
Τέλος, ο κ. Μηταράκης, αναφέρθηκε και στο νησί της Χίου, νησί από το οποίο εκλέγεται, κάνοντας λόγο για έλεγχο του μεταναστευτικού, εκφράζοντας παράλληλα τις ευχαριστίες του στους κατοίκους των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, για την συνεισφορά τους στο ζήτημα.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότη Μηταράκη:
Δύο εβδομάδες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, έχοντας ακούσει όλες τις απόψεις, εσείς προσωπικά ποιος πιστεύεται ότι ευθύνεται; Ο ακραίος συνδικαλισμός, το πολιτικό σύστημα ή ήταν ένα τεράστιο λάθος του σταθμάρχη;
Από τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, για το συγκεκριμένο περιστατικό, υπάρχουν ευθύνες του σταθμάρχη και πιθανόν και άλλων προσώπων στο δημόσιο ΟΣΕ. Αυτά τα διερευνά η δικαιοσύνη. Βέβαια, υπάρχουν και συστημικά ζητήματα που αφορούν την διαχρονική λειτουργία των σιδηροδρόμων. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να φτάσει η διερεύνηση μέχρι τέλους. Τις επόμενες εβδομάδες θα βγει το πόρισμα της ανεξάρτητης επιτροπής το οποίο θα λειτουργήσει επικουρικά στην έρευνα της Δικαιοσύνης έτσι ώστε όλοι οι Έλληνες να μάθουμε τι ακριβώς συνέβη και ζήσαμε αυτή την τραγωδία. Την ίδια ώρα, ο κ. Γεραπετρίτης κατέθεσε στη Βουλή αδιάψευστα στοιχεία και έγγραφα που βάζουν τέλος στα ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ περί παράδοσης του 68% του έργου και αποδεικνύουν ότι το 2016 παραδόθηκε το 32,69% εκ του οποίου το 15% χρειάστηκε να φτιαχτεί ξανά μετά το 2019. Παράλληλα πως φαίνεται μέχρι στιγμής, την κρίσιμη νύχτα πέρα από το γεγονός ότι είχαν προβλεφθεί οι δύο σταθμάρχες που, δυστυχώς, δεν βρίσκονταν στη θέση τους, το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, λειτουργούσε απολύτως. Αυτό το οποίο, δυστυχώς, συνέβη, ήταν ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη που, προφανώς, θα είχε προλάβει το κακό, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση. Και εκεί συνέβησαν μια αλληλουχία από τραγικά γεγονότα, τα οποία σωρευτικά οδήγησαν στο να έχουμε το δυστύχημα.
Σύμφωνα με τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις, το δυστύχημα στα Τέμπη αύξησε τις ακραίες και αντισυστημικές φωνές αλλά και την αποχή. Πιστεύετε ότι μπορεί σε αυτό το διάστημα μέχρι τις εκλογές η ΝΔ να αντιστρέψει την κατάσταση;
Δεν προσφέρουν λύσεις οι αντισυστημικές φωνές. Το ζήσαμε αυτό και στο παρελθόν. Πάντως , όπως έχει διαμηνύσει και ο πρωθυπουργός, είναι πολύ νωρίς για να μπούμε σε μία μια πολιτική αποτίμηση. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι πως βλέπουμε ήδη προγραμματισμένες δημοσκοπήσεις οι οποίες αποτυπώνουν το κοινό αίσθημα αυτή την συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η μόνη πολιτική δύναμη στην χώρα που μπορεί να αναμετρηθεί με τις παθογένειες του παρελθόντος, να τις αλλάξει και φυσικά, όπως ήδη κάναμε, να αναλάβουμε την ευθύνη για όσα δεν έγιναν με την ταχύτητα που θα θέλαμε.
Η αυτοδυναμία πριν λίγο καιρό φάνταζε εφικτή, ωστόσο με το δυστύχημα υπάρχει μία αμφιβολία. Θα πρέπει η ΝΔ να ψάξει για συνεργασίες με άλλα κόμματα όπως π.χ το ΠΑΣΟΚ;
Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό το ενδεχόμενο κύριε Πίκουλα προς τους ψηφοφόρους μας. Η Νέα Δημοκρατία αναζητά μία καθαρή και ισχυρή εντολή για να μπορέσει απρόσκοπτα να συνεχίσει το έργο της και να μπορεί να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις όποιες κρίσεις προκύψουν, όπως έκανε επιτυχημένα τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Με δεδομένο ότι όπως φαίνεται θα πάμε σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις, αφού με την απλή αναλογική που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται να προκύπτει κυβέρνηση στην πρώτη κάλπη, η Νέα Δημοκρατία στοχεύει στην αυτοδυναμία στις δεύτερες εκλογές που θα γίνουν με το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής. Ο πρωθυπουργός, ωστόσο έχει ξεκαθαρίσει το αυτονόητο, πως ο ελληνικός λαός είναι αυτός που αποφασίζει, ποιος, ποιοι και πώς θέλουν να τον κυβερνήσουν και εμείς θα σεβαστούμε την λαϊκή εντολή.
Θα πρέπει να κατέβει ο Κώστας Καραμανλής για βουλευτής ή και εσείς συντάσσεστε με συναδέρφους σας που λένε ότι καλύτερα να μείνει εκτός;
Ο κ. Καραμανλής ανέλαβε αμέσως, με έντιμο τρόπο, την αντικειμενική πολιτική ευθύνη. Σπάνια στο παρελθόν πολιτικοί αντέδρασαν με αυτόν το τρόπο, διατηρούσαν κυβερνητικές θέσεις και μετά ήταν υποψήφιοι στις εκλογές. Σχετική δήλωση έκανε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος. Από κει και πέρα, αρμόδιος για τα ψηφοδέλτια του κόμματος είναι ο Πρωθυπουργός. Και σίγουρα δεν θα μας πει ο ΣΥΡΙΖΑ ποιους θα επιλέξουμε ως υποψήφιους.
Πριν μέρες ήσασταν στις Βρυξέλλες για το συμβούλιο των υπουργών Μετανάστευσης και ζητήσατε τη αλλαγή του Συμφώνου για την μετανάστευση και το άσυλο. Σε τι πνεύμα κινείται η Ε.Ε στο θέμα αυτό; Είναι εφικτό;
Η Ευρώπη έχει πλέον φτάσει σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι σε ό,τι αφορά την μετανάστευση. Πρέπει να αποφασίσει ποιου είδους μετανάστευση θέλει και ανάλογα να θεσπίσει την πολιτική που θα ακολουθήσει. Η Ελλάδα έχει εκφράσει τις θέσεις της και είναι πολύ ξεκάθαρες. Άλλωστε και στο πρόσφατο Boarder’s Conference που έγινε στην Αθήνα, οι θέσεις μας έτυχαν ευρείας αποδοχής. Οι «φωνές» που τάσσονται υπέρ της δημιουργίας τεχνητών εμποδίων στα σύνορα ολοένα αυξάνονται. Όπως και εκείνες, οι οποίες συμφωνούν με τη δημιουργία νόμιμων μεταναστευτικών διαδρόμων. Κανείς δεν είναι κατά της μετανάστευσης, όταν αυτή συμβαίνει με νόμους, όρια και προϋποθέσεις. Αισιοδοξώ πως στο μέλλον, θα δούμε την Ευρώπη να αλλάζει προσέγγιση και πολιτικής στο μεταναστευτικό, αλλά έχουμε δρόμο ακόμη.
Το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για τη χρηματοδότηση του φράκτη στον Έβρο είναι σε καλό δρόμο;
Κοιτάξτε, ο φράχτης στον Έβρο θα προχωρούσε είτε η Ευρώπη συμφωνούσε, είτε όχι. Είναι εθνικό έργο και από τη στιγμή που το ΚΥΣΕΑ έκρινε πως για λόγους εθνικής ασφάλειας θα πρέπει ο φράχτης να επεκταθεί σε όλο το συνοριακό μήκος, αυτό θα συνέβαινε. Η τακτική των φραχτών στα σύνορα, όπως σας είπα, βρίσκει ολοένα και περισσότερες χώρες σύμφωνες καθώς έχει αποδειχτεί πως είναι ο λιγότερο βίαιος τρόπος να προστατεύσεις τα σύνορα σου. Ξέρετε τα χρήματα τα διαθέτει η ελληνική πολιτεία για το έργο, το αίτημά μας έγκειται στο ότι η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα αποτελέσει μήνυμα ενότητας και συνολικής διαχείρισης του μεταναστευτικού από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα μήνυμα που θα λέει ότι οι χώρες που βρίσκονται στα σύνορα δεν αντιμετωπίζουν μόνες τους όλο το βάρος του μεταναστευτικού.
Η Χίος, το νησί που εκλέγεστε, είναι ένα νησί που ταλαιπωρήθηκε από την παράνομη μετανάστευση. Σε τι κατάσταση βρίσκεται τώρα και ποια η κατάσταση και των υπόλοιπων νησιών;
Η μείωση των ροών και η αποσυμφόρηση των τοπικών κοινωνιών ήταν ο στόχος μας και τα αποτελέσματα είναι πλέον μετρήσιμα. Και στα νησιά μας και στην ηπειρωτική Ελλάδα. Στη Χίο βρίσκονται σήμερα λιγότεροι από 400 αιτούντες άσυλο στην δομή που διαθέτουμε, ενώ προγραμματίζουμε και την κατασκευή της νέας Κλειστής Ελεγχόμενης Δομής, στα πρότυπα αυτών σε Λέσβο, Σάμο, Κω και Λέρο. Οι νησιώτες έβαλαν πλάτη στο μεταναστευτικό αλλά δέχθηκαν και μεγάλη πίεση. Υποχρέωση της Πολιτείας να στηρίξουμε τα νησιά, κάτι που δείξαμε έμπρακτα τα προηγούμενα τρία χρόνια με κονδύλια που δόθηκαν για την κατασκευή έργων στις τοπικές κοινωνίες μέσω του Ταμείου Αλληλεγγύης. Έχουμε σχέδιο και αποφασιστικότητα, ώστε να συνεχίσουμε το έργο μας, έτσι ώστε η χώρα μας να μην είναι ποτέ ξανά απροετοίμαστη.