Κυβερνητικά στελέχη, ακαδημαϊκοί, εμπειρογνώμονες και υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής συζήτησαν προκλήσεις, καλές πρακτικές, σύγχρονες τάσεις και τις προσπάθειες μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στις 11-12 Απριλίου στην Αθήνα.
ΑΘΗΝΑ, 15 Απριλίου 2024 — Με 98 ομιλητές από 12 χώρες και πάνω από 200 δια ζώσης συμμετέχοντες ολοκληρώθηκε το διήμερο Διεθνές Συνέδριο για την Συμπεριληπτική Εκπαίδευση, υπό την διοργάνωση του Γραφείου της UNICEF στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο έλαβε χώρα στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στις 11 και 12 Απριλίου. Οι εργασίες του Συνεδρίου κάλυψαν ποικίλα θέματα, όπως τις τρέχουσες πολιτικές και μεταρρυθμίσεις για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, την τυπική και μη τυπική ποιοτική εκπαίδευση για όλους, την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, την σύνδεση της εκπαίδευσης με τα δικαιώματα των παιδιών, και τον ρόλο του σχολείου και των Κέντρων για τα Δικαιώματα των Παιδιών σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια στην προώθηση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Πιο συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες έκαναν απολογισμό της διεθνούς και ελληνικής εμπειρίας σχετικά με την ανάπτυξη και εφαρμογή εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και προγραμμάτων προσανατολισμένων στην συμπερίληψη, καταγράφοντας τις αναδυόμενες τάσεις, τα μοντέλα, τα εμπόδια αλλά και τις βέλτιστες πρακτικές στην πορεία για την ενίσχυση ενός ολιστικού συστήματος εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς, που θα εξασφαλίζει ποιοτική εκπαίδευση για κάθε παιδί εντός και εκτός σχολικών μονάδων.
Το συνέδριο χαιρέτισαν εκπρόσωποι της ελληνικής κυβέρνησης, μεταξύ των οποίων ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Ιωάννης Μπουσδούνης o οποίος μετέφερε χαιρετισμό εκ μέρους της Υφυπουργού Παιδείας Ζέττας Μακρή, ο Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννης Κατσαρός, η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σοφία Βούλτεψη, ο Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Κωνσταντίνος Λολίτσας, ο Διπλωματικός Εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα, Γασάν Χαλίλ και η Μόνικα Έκστρομ, στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (DG HOME) στην Αθήνα.
Το Συνέδριο χαιρέτησε και η Περιφερειακή Διευθύντρια της UNICEF στο Γραφείο Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας, Ρετζίνα Ντε Ντομίνισις, μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος.
Από την πλευρά του ΥΠΑΙΘΑ ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης κ. Μπουσδούνης μετέφερε εκ μέρους της Υφυπουργού Παιδείας Ζέττας Μακρή, αρμόδιας για την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια εκπαίδευση και για την ειδική αγωγή, την εξής δήλωση :
«Με τον τίτλο “Let’s learn together”, το Διεθνές Συνέδριο, αφιερωμένο στη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση και τα Δικαιώματα του Παιδιού, δίνει την προτροπή που οφείλουμε να ενθαρρύνουμε και τις δυνατότητες που οφείλουμε να εδραιώσουμε στον τομέα της ενταξιακής εκπαίδευσης.
Η συνδιοργάνωση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και του γραφείου της UNICEF στην Ελλάδα, έρχεται να συνενώσει δυνάμεις και να εγγυηθεί τη δέσμευσή μας στην πλήρη ένταξη και προσβασιμότητα όλων των μαθητών σε υπηρεσίες ποιοτικής συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις. Ως Υφυπουργός Παιδείας, αρμόδια για την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την ειδική αγωγή, συμμετέχω μαζί σας στην ευθύνη και στο όραμα για ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει, θα κατοχυρώνει και θα ενδυναμώνει την ενταξιακή εκπαίδευση στη χώρα μας, μέσα από ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις και παγκόσμιο προσανατολισμό».
Από την πλευρά του, ο Διπλωματικός Εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα Δρ. Γασάν Χαλίλ, δήλωσε: «H συμπεριληπτική εκπαίδευση είναι από τους ακρογωνιαίους λίθους της ατζέντας για τα Δικαιώματα του Παιδιού και οφείλει να είναι στην καρδιά κάθε πολιτικού σχεδιασμού σε κάθε χώρα. Το παρόν πρωτοποριακό Συνέδριο, με την συμμετοχή εμπειρογνωμόνων από όλο τον κόσμο, θέτει γερά θεμέλια για καινοτόμες ευκαιρίες που μπορούν να εφαρμοστούν εντός και εκτός Ελλάδας. Η UNICEF, στο πλαίσιο της αγαστής συνεργασίας με το ελληνικό κράτος, διασφαλίζει την πρόοδο και την ευημερία για κάθε παιδί στη χώρα. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε ολόψυχα το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθώς και όλους τους συμμετέχοντες που ταξίδεψαν από όλο τον κόσμο για να υποστηρίξουν αυτή την σημαντική πρωτοβουλία».
H Yφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Σοφία Βούλτεψη, δήλωσε:
«Με την UΝICEF καταφέραμε στην πράξη μια συμπεριληπτική εκπαίδευση για τα παιδιά πρόσφυγες, χάρη σε ένα πρόγραμμα που ονομάζεται «Όλα τα παιδιά στην Εκπαίδευση», το οποίο βοηθά τα παιδιά να έχουν μια ομαλή μετάβαση από την μη τυπική εκπαίδευση στην τυπική και στο δημόσιο σχολείο. Ένα παιδί μόνο του στους δρόμους, χωρίς ένα πιάτο φαγητό, ένα κρεβάτι να ξεκουραστεί και χωρίς εκπαίδευση είναι ο εύκολος στόχος για το οργανωμένο έγκλημα και την ριζοσπαστικοποίηση, για την αναγκαστική εργασία, το trafficking και κάθε είδους εγκληματική δράση. Αφαιρούμε όπλα απ’ το οργανωμένο έγκλημα και προσθέτουμε όπλα στον αγώνα για προστασία, ισότητα και ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση».
Στο Συνέδριο έλαβαν μέρος επίσης ο Προϊστάμενος του Τμήματος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Ιωάννης Μπουσδούνης, η Προϊσταμένη του Αυτοτελούς Τμήματος Συντονισμού και Παρακολούθησης Προσφύγων, Γκαλίνα Αλτούχοβα, στελέχη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Θεώνη Κουφονικολάκου, εκπρόσωποι ευρωπαϊκών Υπουργείων Παιδείας, μεταξύ των οποίων της Πορτογαλίας και της Σερβίας, εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Φορέα για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή και την Ενταξιακή Εκπαίδευση, ακαδημαϊκοί από κορυφαία διεθνή Πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα, αλλά και εκπρόσωποι σχολείων και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων που ασχολούνται με θέματα ένταξης και εκπαιδευτικής συμπερίληψης για τα παιδιά πρόσφυγες, καθώς και εκπαιδευτικοί και παιδαγωγοί.
Οι συμμετέχοντες στο Συνέδριο επιβεβαίωσαν την δέσμευσή τους στην προώθηση μιας κοινής στρατηγικής για αποτελεσματικές πολιτικές ενταξιακής εκπαίδευσης και σε ένα κοινό σχέδιο δράσης, που θα βασίζεται σε έρευνα και τεκμηρίωση, με απώτερο σκοπό την πραγμάτωση των δικαιωμάτων των παιδιών σε όλα τα επίπεδα.